slide show

Tips: hur du får fler läsare

Nu tänkte jag bara förklara hur man får lite extra läsare till sin blogg, om man är nybörjare eller bloggat ett tag men att statestiken ändå stor stilla. Tänkte berätta hur just jag gjorde för att få upp till 1000 unika läsare per dag på ett år.

Snygg, designad och färgglad blogg: För det första så ska (inget måste) du ha en snygg blogg! Tror inte att det är så roligt att läsa bloggar där det bara är exempelvis svart eller vit bakgrund och inga bilder som header? Jag dras i alla fall inte till sådana bloggar. Jag föredrar att bloggen ska innehålla bilder med mycket färg så att det blir roligare att läsa och kul att bara kolla på bloggen. Ett tips från mig är att hitta någon blogg som designar sin blogg själv. Om man tycker att bloggen är snygg och fin så kan man fråga personen ifall han/hon kan göra en design åt just din blogg. Man kan köpa bloggdesigner eller bara få tips och insperation från andra. Sen kanske man själv är bra med webbdesign, kodmallar, stilmallar och allt det där, då kan man fixa en fin bloggdesign själv!

Blogga/uppdatera din blogg så ofta du kan
: Skulle ni vilja läsa en blogg där personen bara uppdaterar, vi säger, ett inlägg om dagen, eller varannan dag bara? Roligare att kolla in på en blogg där bloggen innehåller kanske i alla fall 2-3 inlägg om dagen. Det är bara spännande att kolla in på personens blogg då och se ifall det har kommit in någonting nytt. Blir ju tråkigt att bara läsa samma inlägg i två dagar till exempel. Sen är det ju inte alltid så att man har någonting att skriva om, som det brukar vara för mig ibland. Vissa dagar händer det inte så mycket och då har man heller inget att skriva om. Ibland har man inte tillgång till dator, och då står bloggen still också. Man brukar säga, kvalitet före kvantitet. Det betyder att det egentligen bättre med mindre inlägg men med rolig och läsvärd text, än till exempel 5-6 inlägg om dagen där det bara står "nu ska jag titta på tv", "kom precis hem" och så vidare. Förstår ni vad jag menar?

Skriv rent: Vad jag menar med "skriv rent" är att man inte behöver använda en massa förkortningar, en massa tecken och så vidare. "Hej på er, hur mår ni idag?" räcker än typ "heeeej!! hur mår ni idag dååå? <3<3<3" Ja, ni fårstår väl vad jag vill försöka komma fram till. Sen så får man inte glömma stor bokstav, punkter och komma tecken där det behövs! Annars kan det bli svårt att läsa. Blogginläggen ser bättre ut då man skriver rätt och "rent".

Delta i tävlingar: Här kommer en punkt där du kan få fler läsare. Var med i olika tävlingar så som dagens/veckans-blogg, länk tävlingar och så vidare! När ni ser ett sånt inlägg på någons blogg, tvivla inte, delta direkt! Vi säger att det är en jättestor blogg med många besökare, och du vinner i en "veckans-blogg" tävling, då är det exemeplvis 2000 läsare som ser din blogg och besöker den, då får du automatiskt fler läsare om dom tycker att din blogg är läsvärd och bra!

Kommentera andras bloggar: Detta gjorde jag mycket precis då jag startade min blogg. Kommenterade andras bloggar så att andra bloggar kunde se kommentaren och på så sätt hitta min blogg och stanna där! Bra va? Ett enkelt och smart tips bara! En kommentar kan se ut på följande sett: "Hej! Ville bara säga att din blogg är sjukt snygg! Besök gärna min, kramar Ksenia." Inte mer än så behövs!

Länka din blogg på Facebook: Om du har många vänner på Facebook så är det enklaste settet att länka din blogg i status rutan, då ser alla dina vänner din blogg och klickar! Enkelt!

Övrigt: Tänk också på att ha snygga och nytagna bilder på din blogg. Inte roligt med bara till exempel mobil bilder i varje inlägg som du skriver. Om du har en kamera, digital eller system, ta med dig den ut då och då och ta några bilder på hur just din dag ser ut. Sitter du på ett fik med dina vänner, knäpp en bild på det du köpt som fika. Har du shoppat nya kläder, lägg ut det du har köpt på din blogg där du skriver vad plaggen kostar och var ifrån du har köpt dom! Ta kort på din frukost, ta kort på vad du har på dig idag. Det är sånt folk vill läsa, små detaljer som du inte tänker på! Ta kort på ditt morgon kaffe och förklara hur du startade din morgon. Mer än så behöver det inte vara för att få en lyckad och välbesökt blogg! Hoppas att jag har besvarat dom flesta av era frågor i alla fall, lycka till! Förresten, fin ni tips och hjälp av detta inlägg? Kommentera and let me know! ♥

Kommentarer
Postat av: ebba

gör du bloggdesigner åt andra ? :)

2012-02-05 @ 22:00:43
URL: http://ebbalinneaa.blogg.se/
Postat av: belina

Jätte bra tips faktiskt! Håller med dej till 100% :) bara de att man måste ha orken till att blogga med haha..

Kram

2012-02-05 @ 22:11:50
Postat av: julia

Superbra tips ju!

Riktigt sant, jag kan blir SÅ irriterad på felstavade inlägg med massvis av smileys osv.

Ha det fint! Kram Julia

2012-02-05 @ 22:29:02
URL: http://juliaevalinnea.devote.se
Postat av: W I L M A

Jättebra tips! Kram Wilma :)

2012-02-06 @ 12:25:02
URL: http://wilmaastyle.blogg.se/
Postat av: rebecca

bra tips ! Fin blogg, kram rebecca

2012-02-06 @ 14:53:52
URL: http://rebeccagillbeerg.blogg.se/
Postat av: Josefin

Riktigt bra tips! Nu skall jag bege mig ut och samla läsare:)

2012-02-16 @ 20:17:45
URL: http://matchboxpresident.blogspot.com/
Postat av: Isabella

tack för tipsen, vet du några sidor där man kan registrera sig för att öka trafiken?

2012-02-22 @ 08:56:05
URL: http://www.finest.se/feiza
Postat av: Julia

Jättebra tips! :)

Du får gärna besöka min blogg också. Den är nystartad, men jag vill gärna samla några läsare ändå.

Länk:

http://forfirith.blogg.se/



Tack för tipsen!

Kommer följa denna bloggen.

2012-02-26 @ 00:42:23
URL: http://forfirith.blogg.se/
Postat av: Sara ♥

(y)

2012-03-08 @ 15:13:03
URL: http://avegard.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Tack så jättemycket! Min kommentar kanske kommer lite sent, hehe. Superbra tips! Jag har aldrig tänkt på detta innen och statisteiken ligger runt en person per dag. Haha! Kolla gärna min blogg :)



Btw, din blogg är sjukt cool och snygg! :D

2012-03-17 @ 18:29:48
URL: http://ciillas.blogg.se/
Postat av: Katja

Tack för tipsen! :)

2012-04-01 @ 09:46:35
URL: http://livewithkatja.blogg.se/
Postat av: Julia

Tack jätte bra tipps

2012-04-07 @ 07:50:16
URL: http://juliasand.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0